Shaffiz On Sunday, April 11, 2010

Assalamualaikum. Pada entri kali ini saya ingin membincangkan tentang perkara yang berkait rapat dengan anak-anak muda zaman sekarang. Entri ini juga saya tulis atas rasa tidak senang saya atas pelbagai perkara yang berlaku baru-baru ini yang melibatkan remaja. Mentaliti Remaja : Kemana Kecenderungannya menjadi tajuk pada kali ini. Kita akan membincangkan serba sedikit kecenderungan pemikiran anak-anak muda, faktor penyebab dan juga implikasi yang dicetuskan akibat dari pemikiran mereka.

Remaja, bila kita berbicara tentang remaja, pelbagai perkara; positif dan negatif, akan bermain di minda kita. Saya tidak mahu berbicara tentang perkara positif (sebab positif tidak perlu ditegur), saya hanya akan berbicara dari sudut negatif pemikirang remaja sekarang. Kita lihat pelbagai masalah sosial yang ditimbulkan remaja sekarang. Saya bagi contoh, baru-baru ini kita digemparkan dengan kes ragut bersenjata sehingga sang peragut sanggup mengejar mangsa sehingga sebalik pagar rumah. Hanya bertopengkan topi keledar dan bersenjatakan parang, remaja itu merampas barang-barang berharga daripada mangsa tanpa belas kasihan. Kemudian kes pembuangan bayi-bayi yang tidak berdosa oleh sang pengzina yang masih hilang arah tujuan setelah satu demi satu dosa besar yang telah menghantui diri mereka. Kemudian kita lihat pula kes penghinaan keatas orang yang sudah meninggal dunia; baru-baru ini arwah Din Beramboi dihina oleh budak hingusan berumur 14 tahun didalam Facebook. Baru-baru ini juga seorang pelajar cemerlang SPM telah bertindak menyamar sebagai anak angkat kepada Tengku Mahkota Pahang, dan banyak lagi kes-kes yang dilakukan oleh remaja sekarang. Apa yang mereka fikirkan? Apa tujuan dan motif mereka melakukan semua itu? Mari kita bincangkan.

Zaman remaja penuh dengan ranjau di zaman ini. Pelbagai hasutan dan dugaan perlu ditempuh oleh para remaja. Remaja kini dihidangkan dengan hidangan kebebasan sosial yang melampau, hiburan, ideologi sampah (skinhead,emo,punk,gothic dan lain-lain ideologi sampah), hasutan kemewahan, "hidangan" mata yang menjurus kepada naiknya nafsu syahwat yang melampau, cara hidup barat yang dengan mudahnya disalurkan oleh media cetak dan elektronik yang kini penapisan kandungannya semakin hari semakin tipis, dan pelbagai lagi nikmat dunia yang menjadikan pemikiran anak-anak muda menjadi rosak bernanah. Remaja kini kurang penajaman pemikiran. Mereka hanya tahu menyerap apa yang ada disekeliling mereka. Jika mereka terdedah dengan unsur seks, zina dan pembuangan bayilah jawapannya. Jika mereka terdedah dengan hasutan kemewahan, ragut, rompak dan mencurilah jawapannya. Jika terdedah dengan rokok pada usia mudanya, silap langkah dadahlah hidangan sampai akhir hayatnya. Itu belum dikira masalah rempit yang sangat sinonim dengan dadah, seks bebas dan ragut. 3 unsur berpadu dalam satu masalah. Apa lagi kalau mereka terdedah kepada semua unsur-unsur negatif yang ada? Apa akan jadi kepada nasib anak-anak muda ini? Kemanakah arahnya mereka nanti?
+/- Teruskan membaca

Remaja sekarang sangat kurang unsur penajaman pemikiran. Mereka tidak dapat membezakan baik atau buruk. Mereka tidak dapat bezakan antara kaca dan permata. Merekat idak dapat menganalisis akan faktor malah kesan jangka pendek mahupun panjang yang akan berlaku jika satu-satu keputusan dibuat. Mereka hanya nampak luaran. Mereka hanya nampak keindahan dunia, tapi mata mereka dikaburi daripada melihat keindahan syurga dan azabnya neraka jahannam. Jika menggunakan perkataan yang lebih mudah, mereka bagaikan kanak-kanak yang belum mumaiyiz, mereka belum mencapai tahap kematangan yang sepatutnya. Tahap kematangan mereka tidak setanding dengan umur mereka sendiri.

Apa yang dimaksudkan unsur penajaman pemikiran? Tidak lain dan tidak bukan adalah ilmu agama. Latihan penerapan agama yang sepatutnya dilakukan seawal umur anak-anak berusia 7 tahun sehinggalah mereka menjadi seorang yang matang dalam berfikir. Aspek persekitaran juga memainkan peranan yang sangat penting. Masyarakat sekeliling akan menjadi kelompok pertama yang akan dikenali oleh anak kecil ketika dia meningkat dewasa. Jika masyarakat disekelilingnya penuh dengan unsur negatif, maka tumpullah pemikiran mereka. Jika masyarakat disekelilingnya penuh dengan unsur positif, maka tajamlah pemikirannya. Tapi masalah ini dapat diselesaikan jika anak-anak tadi diisi dengan ilmu agama yang cukup untuk melawan segala unsur negatif itu. Jika dirumah, ibu dan ayah sebagai pendorong juga benteng pertahanan yang kuat buat anak-anak. Tapi bila sahaja keluarnya anak itu dari rumahnya, pergi untuk menuntut ilmu dan sebagainya, hanya iman di dada menjadi benteng pertahananya. Jika ampuh imannya, makan dapatlah melawan segala cabaran. Jika rapuh imannya, maka jatuh tersembamlah kebumi dek kerana penangan unsur-unsur negatif tadi yang disertakan hasutan syaitan laknatullah.

Implikasinya tidak perlu kita bicara lagi. Cukuplah dengan contoh-contoh yang telah diberi. Itu hanya segelintir. Jika kita lihat dengan teliti, masalah sosial dan kendiri anak-anak muda bagaikan tiada penghujungnya. Selama mana kita masih membiarkan unsur-unsur kehidupan barat yang secara terang-terangan bertentangan dengan ajaran Islam, maka selama itulah anak-anak muda kita terdedah dengan seribu satu masalah. Penekanan dalam ajaran agama dan kehidupan seharian yang mengikut acuan Islam perlu dititikberatkan setiap masa. Segala-galanya bermula dari rumah. Takkan kita mahu membiarkan anak-anak gadis kita hilang dara yang menjadi mahkotanya di tangan lelaki-lelaki jalang? Ataupun mahukah kita melihat anak-anak lelaki kita menjadi pemusnah kehormatan anak-anak gadis? Bukan sahaja memusnahkan mahkota mereka, malah memberi mereka benih dan menjadikan rahim anak-anak gadis yang mereka nodai tadi sebagai kilang anak-anak haram???!! Kemudian anak-anak yang tidak berdosa itu dilahirkan kemudian dibuang bagaikan sampah atau najis??(sila lihat entri berkenaan anak haram yang lahir di Malaysia) Mahukah anak-anak kita menjadi penagih dadah atau pun peragut, bukan sahaja meragut barang berharga, malah meragut nyawa mangsa-mangsa mereka? Fikir-fikirkanlah.

Kekuatan iman adalah unsur paling penting yang perlu ada didalam jiwa setiap orang terutam anak-anak muda. Terapkanlah dalam jiwa mereka ilmu agama yang cukup sebelum mereka melangkah keluar dari rumah. Bantulah mereka mengukuhkan kekuatan iman. Doakan mereka setiap waktu. Insyaallah. Hanya ini yang saya dapat coretkan pada kali ini. Insyaallah saya akan sambung perbincangan tajuk ini dimasa yang lain. Banyak yang perlu dibincangkan untuk membongkar segala permasalahan yang berlaku disekeliling kita. Anak-anak muda merupakan togak kepada kekuatan agama. Rosak mereka maka gelaplah masa depan Islam. Semoga entri ini dapat memberi input kepada semua. Salah dan silap sila tegur. Teguran anda saya nantikan. Wallahualam~~

p.s: Saya sudah tidak sanggup lagi melihat bayi-bayi yang tida berdosa dibuang bagaikan sampah. Hati saya cukup pedih untuk menerima hakikat ini...

Leave a Reply