Shaffiz On Wednesday, November 24, 2010



Assalamualaikum. Sekian lama saya tinggalkan blog ini, kini saya punyai kekuatan baru untuk kembali menulis. Tajuk yang saya ingin bincangkan ini sebenarnya tajuk terakhir sebelum saya tinggalkan blog ini buat sementara, atas sebab-sebab tertentu.

Wanita, ciptaan Allah yang indah diatas muka bumi ini, penghias dunia, pelengkap fitrah manusia, juga merupakan satu amanah yang sangat besar keatas ciptaan Allah yang satu lagi; lelaki. Wanita pelengkap bagi lelaki (fitrah manusia yang memerlukan pasangan). Hawa diciptakan untuk menemani Adam yang keseorangan. Diciptakan dari tulang rusuk lelaki yang mana dekat dengan bahu untuk dilindungi, dekat  dihati untuk disayangi. Wanita bukan diciptakan dari kaki untuk dialasi, bukan juga dari kepala untuk dijunjungi.

Maha Suci Allah telah menciptakan wanita sebaik-baik penciptaan. Namun, penciptaan ini tidak akan sempurna tanpa adanya lelaki yang melengkapinya (juga sebaliknya). Allah menciptakan wanita dengan penuh rasa kasih sayang, lemah lembut, dan sifat malu yang sangat tinggi. Ini adalah fitrah seorang wanita. Akalnya senipis belahan rambut, hatinya bak kaca yang rapuh, punyai 9 nafsu dan hanya 1 akalnya. Sememangnya wanita adalah perhiasan dunia yang sangat fragile

Siapa penjaganya selain Allah di muka bumi ini? Siapa yang melengkapkan kesempurnaan penciptaan Allah ini? Inilah amanah Allah keatas lelaki. Allah mengamanahkan penghias dunia ini di bahu-bahu lelaki. Tugas lelaki untuk membimbing, menjaga juga menyayangi wanita. Tugas lelaki untuk membentuk akhlak wanita, sebagaimana dalam hadis Rasulullah:

“Aku berwasiat kepada kamu supaya menjaga wanita dengan sebaik-baiknya kerana mereka dijadikan daripada tulang rusuk dan sebengkok-bengkok tulang rusuk adalah bahagian yang teratas. Sekiranya kamu cuba meluruskannya, kamu akan mematahkannya dan sekiranya kamu biarkan sahaja dia akan terus bengkok selama-lamanya. Justeru berpesan-pesanlah tetang wanita (dengan kebaikan).” Hadis Sahih Riwayat Bukhari Dan Muslim.
Seperti sungguh berat amanah ini untuk dipikul oleh para lelaki, bukan? Tapi Allah Maha Pencipta juga Maha Mengetahui. Allah ciptakan wanita dengan penuh rasa kasih sayang didalam hatinya. Untuk siapakah kasih sayang itu selain Allah? Ya, kasih sayang itu untuk pelengkap dirinya iaitu lelaki. Maha Suci Allah yang menciptakan segala-galanya untuk saling lengkap-melengkapi. Wanita kan mencurahkan segala kasih sayangnya untuk lelaki yang ditakdirkan baginya. Dan sebagai balasan, wanita mengharapkan perlindungan dari lelaki, bimbingan dari lelaki. Wanita memerlukan lelaki dalam hidup mereka. Dan hanya lelaki yang layak juga yang halal bagi diri wanita itu sahaja akan mengecapi nikmat kasih sayang dari mereka.

Namun kini, lelaki lupakan tanggungjawabnya keatas wanita. Amanah yang diletakkan diatas bahu-bahu mereka menjadi bahan mainan bagi segelintir lelaki zaman sekarang. Wanita yang sepatutnya menjadi hiasan dunia kini lebih mejadi pemuas nafsu lelaki. Sedang wanita bergelut dengan menahan  9 nafsu dengan menggunakan 1 akal, lelaki pula menggunakan 9 akal mereka untuk memuaskan 1 nafsu. Wanita dihina tanpa disedari. Wanita dimanipulasi tanpa mereka ketahui. Amanah Allah keatas lelaki ini dinodai tanpa secalit rasa bersalah. Kemana perginya darjat wanita-wanita? Kemana perginya gelaran penghias dunia jika diri wanita itu sendiri rela dinodai lelaki yang haram baginya waima bersentuhan kulit sekalipun? Nauzubillah..

Wanita, anda merupakan penyeri dunia. Darjat anda sangat tinggi disisi Allah. Anda penuh dengan rasa kasih sayang, penuh dengan rasa malu, penuh dengan sifat-sifat yang lembut. Jangan jadikan diri anda sebagai hamba lelaki-lelaki yang hina, yang tidak kenal erti tanggungjawab, yang tidak kenal erti halal dan haram, malah yang tidak kenal siapa Penciptanya. Tebalkan akalmu dengan ilmu, kukuhkan hatimu dengan iman yang teguh. Mudah-mudahan anda tergolong dalam wanita-wanita solehah. InsyaAllah...

p.s : maaf jika entry ini tidak memuaskan. masih mencari rentak penulisan yang lebih baik. :)


 








3 Responses so far.

  1. wowowow..sungguh insaf rasenye diri ini tatkala membaca penulisan yg sungguh menyentuh hati..

    Teringat kata2 Dr. Fazley Yaakob yg berbunyi," Kalau dulu wanita dinilai dari lemah lembut katanya, sopan santu lakunya, namun kini, wanita dinilai daripada gambar profilnya dan juga status hariannnya..(facebook).."

    =))
    nicely done bro!!

  2. Shaffiz says:

    tq.. masih mencari rentak penulisan seperti dulu.

    semoga entry ini dapat membantu sedikit sebanyak kepada wanita. :)

Leave a Reply